מוצרים בפורמט מוגדל לסקטור המקצועי
שליח עד הבית חינם החל מ 299 שקלים
חדש באתר: ללא מינימום הזמנה!
איסוף עצמי חינם ממשרדי החברה

איך לזהות מקל וניל איכותי

איך להשתמש במקלות וניל? מהי תמצית וניל טהורה? מה זה מחית וניל? ומדוע וניל טהור ואמיתי כל כך יקר? כאן תמצאו את התשובות לכל השאלות שמעסיקות אתכם.

וניל איכותי

כמו סחורות רבות, גם וניל נסחר ע"פ שער עולמי שנקבע ברובו ע"י החקלאים במדגסקר, האחראים לתפוקה של 80% מהוניל המיוצר בעולם. כל סוג וניל נסחר על פי איכותו ולפי שער שונה. שערים אלו משתנים מעת לעת, בהתאם להיצע והביקוש באותה העת. המחיר היקר נובע מזה שברוב הזמן הביקוש העולמי עולה על ההיצע. נדרש עמל וזמן רב בכדי לגדל מקל וניל, מה שהופך אותו לתבלין נדיר, מיוחד ומבוקש.

מראה:
מקלות וניל צריכים להיות בצבע שחור עמוק, "מבריקים" וללא כתמים. מקלות עם גווני חום או מקלות בגוון "מט" נחשבים לפחות איכותיים ואף מעידים על כך שלא יובשו / התיישנו כראוי.

מגע:
מקלות וניל צריכים להיות יבשים היטב, אך גמישים מאוד כך שניתן לקפל אותם מבלי שישברו. מקל הוניל צריך להיות שומני עד כדי כך שתרגישו שכבת שומן על הידיים. היזהרו ממקלות וניל בשרניים, "שמנים" או לחים מדי. הם אינם ממולצים כלל לאכילה ויש להימנע מהם.

ריח:
את מקלות הוניל צריך ללוות ריח עמוק וחזק המעיד על האיכות. תוכלו להבחין בניחוחות כמו קרמל, עץ מיושן, רוטב בלסמי, פירות יער ופרחים. מקלות ללא ריח או עם ריח אלכוהולי / חמוץ אינם מומלצים כלל ויש להיזהר מהשימוש בהם.

וניל "בורבון" מדגסקר הפך פופולארי ומוכר ביותר במהלך העשור האחרון מעצם העובדה שמדגסקר אחראית עד היום על כ- 80% מאספקת הוניל העולמית. ישנם מקלות וניל שונים שגדלים באזורים נוספים בעולם אך בכמויות קטנות יותר. חשוב לזכור שלפני מדגסקר "אמפריית הוניל" נשלטה ע"י מכסיקו במשך עשרות רבות של שנים.

במקל וניל טבעי יש יותר מ – 250 ניואנסים שונים של טעמים! מה שהופך אותו למורכב לא פחות מיין משובח ואף יותר. המולקולה העיקרית האחראית על טעם ה"וניל" היא הונילין. ככל שמקל וניל עשיר יותר בונילין כך הארומה והאיכות שלו מרשימה יותר. בין הניואנסים הרבים ניתן להבחין בניחוחות קרמל, רוטב בלסאמי, עץ מיושן ועושן, פרחי בר, פירות אדומים, קקאו, אניס ועוד רבים וטובים. "הטרואר" הוא זה שקובע את הייחודיות בניואנסים בדיוק כמו יין או קפה מאזורי גידול שונים בעולם.

וניל הינו פרי סחלב עדין ואצילי הגדל אך ורק באיזורים מסויימים בהם מתקיימים התנאים המיוחדים וההכרחיים לפריחתו של הסחלב. אוזרים אלו עשירים בלחות גבוהה, טמפרטורות יציבות לארוך כל השנה ובמשקעים רבים ומשמעותים. האי מדגסקר מהווה חבל ארץ אידאלי בו כל התנאים האלו באים לידי ביטוי. ניתן למצוא וניל באיזורים נוספים בעולם אך בכמויות קטונת יותר כגון טאהיטי, מקסיקו, אזורים מסויימים בברזיל, ואיים קטנים בקאריביים.

במדגסקר נהוג להבחין בין 3 קבוצות ואיכויות שונות:

1. מקלות "גורמה" / "שחור עמוק" – האיכות הטובה ביותר אותה אנו מציעים לכם בכל עת, ללא פשרות, בכל מוצרינו. מקלות וניל בעלי אחוז ונילין גבוה במיוחד מה שמבטיח חוזק ארומטי מובהק. במקלות אלו משתמשים שפים, קונדיטורים, בעלי גלידריות נחשבות, ומלונות בוטיק ברחבי העולם.

2. מקלות "אדומים" בעלי גוון חום או אדמדם. מקלות אלו בעלי אחוז ונילין נמוך יותר. מקלות אלו מיועדים לתעשייה הגדולה בעיקר בארה"ב ואינם מיועדים לצרכן הפרטי בשל איכותם הפחותה יחסית. ישנן חברות רבות המייצרות בעזרתם תמציות וניל. לא מומלץ.

3. מקלות וניל "קטנים" ושאריות יבול – מקלות מתחת לגודל של 12 ס"מ, שאריות יבול, ומקלות שלא יובשו כראוי משמשים לתעשייה ונמכרים גם בחצי המחיר בשל איכותם הירודה.

אף על פי שמקל וניל עצמו אינו אכיל בצורתו כמו שהוא, הוא אוגר בתוכו כ – 20% מהטעם הכולל! ולכן אין לזרוק אותו לאחר השימוש או הקילוף. מקובל לחלוט אותו ממש כמו תה או נענע במהלך המתכון בנוזל חם כגון חלב או שמנת כדי למצות ממנו את מלוא הטעם.

מקל וניל צריך להיות יבש היטב אך שומני וגמיש. נסו לעשות "קשר" עם מקל הוניל. אם הצלחתם סימן שהמקל באיכות טובה. אם המקל נשבר או נסדק סימן שהוא יבש מידי. התרחקו ממקלות "לחים" ובשרניים מידי. המראה העסיסי שלהם מפתה, אך האמת היא שמקלות אלו לא יובשו כראוי. מקלות המלאים במים (לחות) מהווים בסיס אידיאלי להתרבות פטריות, חיידקים ועובשים (כתמים לבנים) העלולים לגרום לבעיות בריאותיות קשות. למקלות אלו נקשרת גם תרמית ידועה, מכיוון שמחיר הוניל נסחר לפי משקל (בק"ג). ככל שהמקלות מלאים במים (שבמילא מתאדים) כך הם שוקלים יותר, ויוצא ששילמתם ממיטב כספכם על "מים".

 יש להבדיל בין 2 סוגי "כתמים" לבנים. אם הכתם/ים נמצאים ממש במחובר על קליפת התרמיל או שהוא משנה את צבעו לגוון בהיר יותר – סימן שעובש התחיל להיווצר והמקל מקולקל. עובש נובע מהאיכות הירודה מלכתחילה של מקל הוניל ולא בהכרח באופן האחסון שלו. מקלות לחים מידי או שאינם עברו ייבוש ויישון כראוי, יפתחו פטריות ועובשים. יש להיזהר ממקלות אלו מכיוון שהם בעלי פוטנציאל לנזק בריאותי ואינם מיועדים כלל לשימוש בשום צורה. בסוג השני מדובר על "קריסטלים" שנוצרים מעל הקליפה ואינם מחוברים אליה. קריסטלים אלו יופיעו בטמפרטורת החדר בצורת "שערות" או בדומה לגרגירי סוכר זעירים. תופעה זו נקראת "קריסטליזציה" של הוניל מה שמעיד דווקא על איכותו המעולה. לא כל וניל מפתח קריסטליזציה. זהו תהליך ארוך של התיישנות בדומה ליין שמשתבח עם השנים. וניל זה נחשב לנדיר עוד יותר ומחירו מגיע אפילו לפי 4 ממחיר הוניל הרגיל. לעיתים בוניל שאוחסן במקרר ניתן להבחין בתופעה שדומה לזו, וזאת מכיוון שהמולקולות והשומן שבוניל מתקררות, מה שגורם להיווצרות "קריסטלים" לבנים על המקלות עצמם. אך זה לא מעיד על וניל "קריסטל".

איך להשתמש במקל וניל טבעי

מקל וניל הינו "תרמיל" האוגר בתוכו אלפי גרגירים האחראים על  הארומה. לשם כך אנו נדרשים "לחלץ" את תוכן מקל הוניל. ניתן לעשות זאת בפשטות בעזרת סכין חדה. חוצים ל-2 את מקל הוניל לאורכו. הופכים את הסכין כך שהצד החד כלפי מעלה. מחליקים את הסכין על מקל הוניל החתוך ובכך מגרדים את הגרגירים השחורים.

למקלות וניל חיי מדף ארוך יחסית – כשנתיים, ולמקלות וניל איכותיים אף יותר. בדומה ליין נתון זה תלוי באופן האחסון, כאשר יש לשאוף לרמה הטובה והאופטימאלית ביותר. מקלות וניל באוויר הפתוח ייתיבשו במהרה והארומה תינדף מהם. לכן חשוב לשמור אותם באריזה מתאימה – רצוי מזכוכית. אנחנו בפלאניפוליה כבר עשינו בשבילכם את העבודה מכיוון שכל מקלות הוניל מגיעים במבחנות שקופות ואטומות לשמירת הטריות. כדי לשמור על תנאים נאותים, רצוי לאחסן אותם בטמפרטורה קבועה של בין 18-25 מעלות. אחסון במקרר יין מהווה פתרון מעולה ואידאלי לאחסון מקלות וניל.

הכל תלוי בסוג העוגה / המתכון ובגודל העוגה. בדר"כ נהוג לשים 2 מקלות וניל לק"ג מתכון. ניתן לקבל את כל המידע אודות אופן כמות השימוש בכל אחד מהמוצרים, בחנות הרכישה בלחיצה על "פרטים נוספים" תחת כל מוצר. כמו כן, בעמוד מתכונים תוכלו לסנן מתכונים לפי המוצר המבוקש.

הרבה אנשים לא יודעים, אבל 20% מהארומה נמצאת על קליפת המעטפת (התרמיל עצמו). מקל וניל לא זורקים לזבל! ניתן להוסיף אותו לאחר שגורד עם הגרגירים למתכון לצורך השרייה בנוזל חם (חלב או שמנת). לפני סיום המתכון יש להוציאו לצורך שטיפה במים וייבוש. ניתן גם לדלג על שלב זה ופשוט לייבשו בטמפרטורת החדר מספר ימים. לאחר שהמקל יבש, נסו לטחון אותו או לשמר אותו בתוך סוכר. הסוכר יקבל את הארומה ובכך יצרתם סוכר וניל. 

מקלות וניל קונים כשהם סגורים, אך ורק בצורה הרמטית. בנוסף לשמירה על הטריות, יש לכך חשיבות עליונה לשמירת הארומה, שבורחת לאוויר אט אט עם הזמן. צריך לדעת שמקלות וניל אינם אוהבים שמש ישירה. קרינת האור (קרני ה-UV) פוגעת בארומה ולכן יש לדאוג לאחסנם במקום חשוך. מקלות וניל לא מאחסנים במקרר ולא במקפיא! הקור פוגע גם הוא בארומה, בדיוק כמו שלא מאחסנים בקבוקי יין במקפיא או במקרר. מקלות וניל ש"דורשים" קירור כדי שלא יתקלקלו, מעידים בוודאות על מקלות וניל באיכות ירודה. מקלות וניל היו בשימוש מאז ומעולם ועוד בימי שבט המאיה וללא צורך בקירור. הטמפרטורה האידאלית לשמירה נכונה היא בין 18-24 מעלות. מקרר יין הוא פתרון מושלם ונותן את המענה הטוב ביותר.

התשובה לכך היא פשוטה והיא לא בהכרח קשורה לוניל: רצוי, עדיף והיום ברור לכולם שצרכנות נבונה ואחראית היא צרכנות השואפת למוצרים טבעיים, בהם האדם התערב כמה שפחות. קודם כל זה טוב לבריאות. שנית, זה מיטיב עם הטבע ולכן הם קשורים בניהם. באמיתות זו אנו משוכנעים לחלוטין וזהו עונג לחלוק זאת איתכם.

בכלל ובכלל לא! וניל הוא תבלין כמו כל תבלין אחר והשימוש בו דומה, קל, נוח ואינו טומן בתוכו שום מקום לטעויות. כמו כל תבלין המינון שרוצים לשים במתכון תלוי בטעם אישי ואינו תלוי בנכון או לא נכון. השוני והייחודיות טמונות באצילות של תבלין זה, במסירות הטיפול מצד האדם שהוא דורש לגידולו ובנדירות שלו מה שהופך אותו ליקר ונחשק עד מאוד. קחו לכם מקל וניל! גרדו, אפו והוסיפו אותו למגוון מתכונים! במרוצת הזמן תמצאו את המינון המתאים לכן. מובטח לכם שתופתעו מהתוצאות ומהשדרוג בארומה!

חשוב לדעת שאין נכון או לא נכון. ניתן להעשיר מתכון בטעם וניל אמיתי וטבעי ע"י כל אחד ואחד מן המוצרים המעולים שלנו. הכל הוא עניין של תקציב ונחות השימוש. נוח מאוד להשתמש בתחליפי הוניל כגון תמציות וניל, מחית וניל או סוכר וניל טבעי מכיוון שזה חוסך את ההתעסקות עם מקל הוניל וקילופו. אך עם זאת חשוב תמיד לזכור: מקל וניל בצורתו הטבעית והשלמה עדיף ומומלץ לשימוש הן מבחינה תזונתית והן מבחינת שלמות ארומטית למי שידו משגת.

אור שמש ישיר פגוע בארומת הוניל העדינה מכיוון שקני האולטרה סגול (UV) מנדפות בזריזות את הארומה ממולקות הונילין. חשוב לשמור אותם במקום מוצל קריר ויבש הרחק מאור השמש!

התשובה לכך פשוטה: לטעם המלאכותי והמוכר אילו רבים התרגלו במשך שנים אין כל קשר לוניל אמיתי וטבעי. למעשה בתמצית וניל מלאכותית אין כל זכר לוניל והקשר ביניהם הוא מקרי בהחלט. בדקו בעצמכם: ממה עשויה תמצית וניל מלאכותית? אתם מוזמנים לגלות מחדש את הטעם האמיתי והעדין של הוניל הטבעי! 

אבקת וניל טהורה זוהו וניל טבעי בצורתו היבשה. מקלות הוניל מיובשים בשיטה ייחודית השומרת להם על הארומה ולאחר מכם נטחנים לאבקה דקה דקה ואיכותית. ממש כמו מקלות קינמון שהופכים לאבקת קינמון. לשימוש באבקת וניל יש יתרונות בנוחות השימוש, באחסון קל יחסית ובכך שהיא נשמרת לאורך זמן בתנאים נאותים.

מוצרי וניל פלאניפוליה

בדרך כלל מתכונים יתחלקו ל – 3 סוגים עקריים ולכן המינון בהם ישתנה בהתאם:

  • מתכונים בעל טעם וניל מובהק כגון: קרם ברולה, קרם פטיסייר, מוס וניל וגלידת וניל.
  • מתכונים בעל טעם וניל הכרחי כגון: קרפ וניל צרפתי, פחזניות בצק רבוך, ועוגיות.
  • מתכונים בעלי טעם שולט אחר, בו הוניל בא רק כדי להשלים ולאזן ארומה כגון: עוגות ועוגיות שוקולד למינהם, סורבה וסלטי פירות, גלידות בטעמים שונים, סופלה, בראוניז, ועוד.

לשם כך ייצרנו 3 תמציות וניל בריכוזים שונים כך שלכל אחת השימוש המתאים לה:

תמצית וניל 32% ומחית וניל – למתכונים בעל טעם וניל מובהק.

תמצית וניל 24% – למתכונים בעל טעם וניל הכרחי.

תמצית וניל 16% – למתכונים בהם הוניל בא לעדן את הארומה ולא להשתלט על הטעם המקורי.

 

 

 

אכן, מקלות וניל טבעיים גדלים בטבע בצורה טבעית בגדלים שונים כמו כל פרי או ירק ומכאן ההבדל בגדלים. משקל כל מקל וניל משתנה מעצם עובדה זו. וניל, כמו כל תוצרת חקלאית נסחר בק"ג ולכן ככל שהמקל גדול יותר כך הוא שוקל יותר – משמע יש בו יותר גרגירי וניל, ולכן מחירו עולה בהתאם. מכאן נובעת החשיבות להבדיל בניהם ולדעת איזה מקל וניל מעוניינים לרכוש.

ללא עוררין, ולמי שידו משגת, הכי טוב וכדאי להשתמש במקלות וניל טריים עם חשיבות לאלו שנשמרו היטב במבחנות סגורות. במקום השני ניצבת אבקת הוניל ה-100% טהורה. זהו וניל בצורתו היבשה, כמו כל תבלין ולכן זהו המוצר הכי קרוב לוניל שלם ומחירו בהתאם. התחליפים השונים לוניל מציעים מחירים אטרקטיבים יותר, יחסית לכמות, לאלו שבכל זאת רוצים להנות מטעם הוניל המקורי. מבין תחליפים אלו מחית הוניל (38%) מרוכזת יותר מהתמציות ולכן ניצבת במקום הראשון. לאחר מכן מגיעות התמציות לפי הריכוזים השונים. סוכר וניל נחשב למוצר היכרות, נוח לשימוש, ובמחיר שווה לכל כיס. סוכר וניל ניתן להוסיף לכל מתכון, גם ללא צורך בבישול או אפייה.

תמצית וניל אמיתית וטהורה, מיוצרת מפולי וניל טריים באיכות הגבוהה ביותר, מרכיבים טבעיים בלבד, ללא אלכוהול וצבעי מאכל. ניתן להבחין בגרגירי הוניל המבשרים שזוהי אכן תמצית וניל אמיתית. מה שחשוב בסופו של דבר, זהו אחוז ריכוז הוניל בתמצית. פלאניפוליה יצרה עבורכם סדרת תמציות ייחודית, ובה לראשונה בישראל תמציות בשלושה ריכוזים שונים. תמציות וניל שמוצאים בסופרים או תמציות "בטעם וניל" אינן מכילות כלל וכלל וניל. תמציות אלו מלאכותיות ומכילות צבעי מאכל וחומרים סינטטים, ביניהם חומר המדמה את טעם הוניל (ונילין סינטטי) המורכב מפנול, שהוא חומצת פחם. במוצרים אלו אין כל זכר לוניל אמיתי בשום צורה. היזהרו לנפשותיכם. 

פשוט מאוד. מלבד היותה 100% מרכיבים טבעיים בלבד זוהי ללא כל ספק מחית הוניל המרוכזת והטובה ביותר בישראל! כמן כן, מכיוון שמדובר בייצור כחול – לבן, זוהי למעשה תרומה ישירה לקהילה בישראל. היא באה כדי לענות על צורך הולך וגובר לביקוש של חומרי גלם איכותיים שיד האדם נגעה ושינתה בהם כמה שפחות. היישר מן הטבע כבר אמרנו?

ההבדל הוא בריכוז הוניל הפעיל בתמצית. חשוב לשים לב לאחוזים אלו. מחית וניל בדר"כ תהיה גם יותר "סמיכה" בגלל ריכוז המקלות הרב. מחית וניל מתאימה מאוד לשימוש בגלידות, מוס וניל, קרם פטיסייר ומתכונים בעל טעם וניל מובהק. תמצית וניל 16% אינה משתלטת על הטעם המקורי של המתכון ומיועדת להשלמת הטעמים במתכונים כגון עוגות שוקולד, עוגיות וכו'. כנסו לעמוד "מתכונים" המתעדכן ללא הפסקה, ותוכלו לגלות מתכונים לפי המוצר אותו אתם מעוניינים לרכוש או שכבר רכשתם!

משמעות האחוזים המופיעים על גבי התמציות ומחית הוניל הם למעשה ריכוז הוניל הפעיל הנמצא בכל אחד מהמוצרים. לדוגמא, בתמצית וניל 32% יש פי שניים יותר וניל פעיל מאשר בתמצית וניל 16%. בכדי להקל על הזיהוי בניהם, הבדלנו בניהם ע"י צבעים שונים.

משמעות השוני בין הצבעים בתמציות הוניל ובמקלות הוניל פשוטה מאוד: הם כאן כדי לעזור לנו להבדיל בין ריכוז וניל פעיל בתמציות או לחלופין הם מורים על שוני בגודל מקלות הוניל. ככל שמקל וניל גדול יותר כך הוא שוקל יותר ולכן ערכו בהתאם. כך גם בתמציות, ככל שתמצית והניל מרוכזת יותר כך ערכה בהתאם.

זהו לא פלפל שחור! פולי והניל מכילים בתוכם אלפי גרגירים שחורים הנושאים עימם את הטעם המורכב של הוניל הטבעי. מכיוון שכל המוצרים שלנו 100% טבעיים ומופקים ממקלות וניל טריים, טבעי שהם יכילו את אותם גרגירים הנושאים את הטעם הייחודי. זכרו – אם יש בזה גרגירים יש בזה וניל אמיתי!

אורך חיי מדף של כלל תחליפי הוניל הינו מספר חודשים. לאחר הפתיחה יש לאחסון אותם בקירור לשמירת הארומה ורצוי להשתמש בהם עד 3 חודשים מרגע הפתיחה. 

יש לכם שאלה נוספת?
זקוקים למידע נוסף?
שלחו לנו הודעה בוואצאפ.
אנחנו נשמח לענות לכם!

טבלת חישוב דמי המשלוח

חישוב דמי המשולח בקופה יתבצע לפי הטבלה הבאה:

דמי המשלוח יתעדכנו אוטומטית בקופה, לפני ביצוע התשלום
בהתאם לסוג המשלוח שנבחר ולסכום ההזמנה.

סכום הזמנה בשקליםאיסוף עצמישליח עד הבית 
עד 7 ימי עסקים (למרכז 3)
0-299חינם35
300+חינםחינם
החשבון שלי
בקרוב!
חנות וניל