מוצרים בפורמט מוגדל לסקטור המקצועי
שליח עד הבית חינם החל מ 299 שקלים
חדש באתר: ללא מינימום הזמנה!
איסוף עצמי חינם ממשרדי החברה

תהליך ייצור מקלות וניל

"גלו את התהליכים המרתקים בתהליך הייצור הקפדני של כל מקל וניל. שישה תהליכים לוניל אמיתי משלב הפריחה ועד השילוח.

פריחה והאבקה של צמח הוניל

פרחי סחלב הוניל ייחודיים במינם ובשונה מסחלבים אחרים, פורחים רק יום אחד בשנה.
הפרח רגיש במיוחד ופורח ביום זה רק כ-6 שעות. מכיוון שהפרח אינו סובל חום, הפריחה מתחילה בשעות הבוקר המוקדמות לפני עליית השמש ועד שעות הצהריים. בשעות אלו, בהיעדר הדבורה המפורסמת, מתבצעת האבקה ידנית. תכלית האבקה זו היא להפגיש בין 2 אברי הרבייה, הזכריים והנקביים, המוצויים בפרח. פעולה זו מבטיחה את היווצרותו של "הפרי" – תרמיל הוניל.

וניל אמיתי פורח
פרח וניל טבעי
וניל טבעי במדגסקר
מקלות וניל טבעיים לפני עיבוד

הבשלה וקטיף של מקלות וניל

9 חודשים. זה הזמן הנדרש מרגע ההאבקה ועד הבשלות המלאה של תרמילי הוניל. כל "אשכול" מקלות נבחן בצורה נפרדת, בכדי לקבוע אם הגיע לבשלות. בידי החקלאים סימני היכר בכדי לקבוע זאת. זהו שלב קריטי מכיוון שמקל שיקטף לפני המועד, יהיה חלש מאוד בארומה ובסוף התהליך ייחשב ללא איכותי. בשלב הקטיף לאחר הבשלות, לפולי הוניל אין שום טעם או ארומה כלשהי. למעשה, בשלב זה אין בהם כל שימוש ואינם ניתנים לאכילה.

תהליך עיבוד של מקלות וניל

גם לאחר קטיפתם, ממשיכים מקלות הוניל להתפתח ולהבשיל בדומה למרבית הפירות. ולכן, מיד לאחר הקטיף וללא המתנה, פולי הוניל מועברים לבישול קצר בטמפרטורה מבוקרת למספר דקות. תהליך מסורתי זה שעובר מדור לדור, מבטיח את עצירת הבשלתו היתרה של התרמיל, מה שיגרום לפתיחתו ולאיבוד הגרגירים הנמצאים בתוכו. לאחר מכן התרמילים מוכנים לקראת תהליך הייבוש והיישון.

מקלות וניל טריים בסיר מים
מקלות וניל אחרי קטיפה
סלסלאות מקלות וניל
גברים פורסים מקלות וניל לייבוש בשמש במדגסקר

הפולים שזה עתה עברו בישול ואחסון לצורך שמירה על הטמפרטורה ו"הזעה" בארגזי עז, הפכו את צבעם מירוק לשחור. בשלב זה הם לחים מאוד וזקוקים לייבוש. סדרת תהליכי הייבוש מתבצעת בפרקי זמן קבועים בשמש ובצל, כדי להבטיח שלא ייתיבשו יתר על המידה או מהר מידי, מה שעלול לפגוע בארומה. חשוב שכל מקל וניל יתייבש מכל צדדיו ובצורה שווה ולכן המקלות נפרסים על סדינים או משטחי עץ, על פני שטח גדול. שלב זה חשוב ביותר כדי להבטיח שלא ימצאו שאריות בקטריות, פטריות ועובשים על מקלות הוניל.

יישון והשבחה

בדומה ליין, גם וניל עובר יישון בארגזי עץ מיוחדים. כל וניל יקבל ארומה שונה, בהתאם לתנאים השונים במקום בו הוא גדל כגון: כמות משקעים, סוג אדמה, גובה וסוג צמחייה קרובה. למשל, וניל שגדל בסמוך לעצי קקאו יקבל ארומה עם נגיעות קקאו. תהליך יישון זה מצריך יידע רב ושמור בסודיות כאשר, משך היישון עלול להגיע עד לשנתיים. ככל שוניל התיישן וטופל כראוי כך הוא איכותי יותר. בנוסף, מעטים יודעים, אך גם וניל ממשיך להשתבח עם השנים בדומה ליין גם לאחר הוצאתו לשווקים אם הוא מאוחסן כראוי.

ארגז עץ מלא מקלות וניל
אדם אורז מקלות וניל במדגסקר
גבר מריח מקלות וניל

מיון ושילוח

לאחר היישון, פולי הוניל ממויינים אחד אחד ידנית, לפי גודלם, איכות היישון, צבעם, ריחם, ורמת הייבוש. וניל לח עודף על המידה, נחשב לפחות איכותי עד מסוכן לצריכה. לחות המצויה בכמות גבוהה בתרמילים, עלולה להוות בית פורה לפטריות, בקטריות ועובשים. ככל שפולי הוניל גדולים, כך מחירם עולה בהתאם למשקלם. במדגסקר נהוג להבחין בין 3 סוגי איכויות שונות: הראשונה והנדירה מיועדת לשפים, מסעדות ולצרכן הפרטי. השנייה, מיועדת לשוק התמציות והשלישית לתעשייה הגדולה. וניל איכותי הינו וניל בעל ריח מובהק, צבע שחור עמוק ומבריק, ייבש היטב אך גמיש מאוד ושומני.

ואן על כביש

פלאניפוליה שמה את כל תשומת ליבה על מנת לבחור ולהציע לכם את מקלות וניל איכותיים ביותר, בדגש על אלו שעברו את כל שלבי תהליך ההכנה הקפדני.

טבלת חישוב דמי המשלוח

חישוב דמי המשולח בקופה יתבצע לפי הטבלה הבאה:

דמי המשלוח יתעדכנו אוטומטית בקופה, לפני ביצוע התשלום
בהתאם לסוג המשלוח שנבחר ולסכום ההזמנה.

סכום הזמנה בשקליםאיסוף עצמישליח עד הבית 
עד 7 ימי עסקים (למרכז 3)
0-299חינם35
300+חינםחינם
החשבון שלי
בקרוב!
חנות וניל