מוצרים בפורמט מוגדל לסקטור המקצועי
שליח עד הבית חינם החל מ 299 שקלים
חדש באתר: ללא מינימום הזמנה!
איסוף עצמי חינם ממשרדי החברה

שתילי וניל וצמח סחלב וניל

סחלב וניל – מלך הסחלבים

וניל / ונילה קרוי בעברית שֶׁנֶף ישר עלים. צמח וניל הוא סוג צמח ממשפחת הסחלביים. כידוע, משפחת הסחלביים הינה משפחה גדולה, אשר מונה מינים רבים כאשר לכל סחלב יש תנאים ואזורי גידול משלו. בטבע גדלים מיני סחלב "וניל" המייצרים פולי וניל, אך למעשה רק 3 מהם אכילים לאדם. השימוש בהם נעשה בעיקרו בתעשיות הגדולות ובעיקר בתעשיית המזון בהם משמשים בפולי הוניל כמשפר טעם וארומה. פולי הוניל או מקלות וניל הם פירות המכילים אלפי זרעים קטנטנים אשר נושאים ארומה ייחודית, המורכבת מלא פחות מ 250 פרופילי טעם שונים. העיקרית שבהם היא מולקולת ה"ונילין" ומכאן שמו. המין העיקרי של סחלב וניל המגודל הוא Vanilla Planifolia ומהווה כ 95% מהתוצרת העולמית כיום. שני המינים האחרים Vanilla Tahitensis  ו Vanilla Pompona מהווים 4% ו 1% בהתאמה מהתוצרת העולמית.

לכל אחד משלושה צמחי וניל אלו תנאים שונים לגידול ותכונות אופי שונות מבחינה ארומטית. מבחינה בונטנית גידול וניל או סחלב וניל דורש ידע מקדים וטיפול מתאים. זמן הגידול הארוך והביקוש העולמי למקלות הוניל הפך אותו בעשורים האחרונים ללא ספק למלך הסחלבים הבתלי מעורער.

צמח הוניל מזן פלאניפוליה
צמח הוניל מזן פלאניפוליה

צמח וניל – ונילה פלאניפוליה

בטבע, צמח סחלב וניל מטפס על עצים גבוהים ככל שיהיו, תוך שהוא מסתרר מפני השמש בחסות העלים. לאחר שהגיע לבגרות (תהליך שמצריך סבלנות של מספר שנים) סחלב הוניל יפרח בדומה לסחלבים אחרים. תקופת או זמן הפריחה יכולה להשתנות ממקום למקום, בהתאם לתנאי הגידול. בדרך כלל צמח וניל יפרח בחורף כאשר הטמפרטורות נמוכות יותר, אך עם זאת סחלב וניל אינו אוהב קור עז. בזמן הפריחה מכל פרח ופרח ייוצר פרי / מקל אחד בתנאי שהפרח עבר האבקה. בחבל מקסיקו ההאבקה נעשית ע"י דבורים מיוחדות שחיות רק בחבל ארץ זה. במקומות אחרים בעולם ההפריה של הפרח נדרשת להיעשות ע"י האדם. ונילה פלאניפוליה הוא צמח דו-מיני, שבו ימצאו שני אברי הרבייה הזכריים והנקביים. עם זאת הצמח מגן על עצמו מהאבקה עצמית ע"י ממברנה שמפרידה בין שניהם על מנת למנוע מוטציות ופגמים גנטיים. לאחר מספר חודשים של הבשלת הפרי, מקל הוניל יהיה מוכן לקטיף ולהמשיך טיפול. בשלב זה למקלות וניל שנקטפו אין שום טעם, ריח או ארומה וצבעם ירוק. מנגד, מקלות וניל שהבשילו יתר על המידה עלולים ל"היפתח" ולאבד מעט מהארומה. עם כל זאת, מקלות אלו נחשבים למקלות וניל בעלי פרופיל ארומטי בשל ושלם יותר מקלות וניל סגורים.

מקלות וניל על העץ
פולי וניל ירוקים, סחלב וניל פלאניפוליה

גידול וניל בישראל

גידול וניל מחוץ לארצות הגידול ובפרט גידול מסחרי של וניל בישראל אפשרי ובתנאים שתנאי הגידול המקוריים נשמרים. צמח וניל הינו סחלב טרופי ולכן יתאים לגידול בתוך מבנה / חממות מבוקרות. גידול וניל בבית אפשרי בהחלט מכיוון שוניל זקוק להרבה אור אך לא לשמש ישירה. גידול סחלב וניל בישראל בתוך הבית הוא חוויה יוצאת דופן וצמח הוניל יכול להסתגל אליו יפה מאוד אם תלמדו לטפל בו נכון. בדרך כלל, בדומה לסחלבים אחרים המיקום של צמח הוניל בתוך הבית משפיע רבות על ההתפתחות של הצמח. רצוי לבחור לשים אותו במקום מואר היטב ולח ככל שניתן (חדר אמבטיה, מטבח או חצר מקורה) באיזורים לחים כמו מישור החוף סחלב הוניל ירגיש נהדר. שימו לב שגידול צמח וניל אינו מומלץ כלל לגידול בחוץ, במרפסת או בגינה גם אם היא מוצלת.

שתילי וניל 

לצמח הוניל אין זרעים ולכן ריבוי הצמח נעשה ברובו ע"י ייחורים. שיטה יותר מורכבת ומאתגרת היא דרך תרביות רקמה. כשבוחרים לקנות עציץ וניל או שתילי וניל על מנת לגדל מקלות וניל חשוב מאוד לזכור ולשים לב ל 3 הדברים הבאים:
1. בחירת הזן הנכון והמתאים:
כיום אפשר למצוא שתילי וניל אך שימו לב שאף אחד לא מבטיח לכם שזהו הזן המתאים או הנכון. אל תתפטו להאמין לכל מי שמוכר לכם "סחלב וניל" בטענה שזהו הסחלב שאחראי על מקלות הוניל.
2. בחירת צמח וניל "בריא":
רובם המוחלט של שתילי הוניל המצויים כיום בשוק מקורם בייבוא מחו"ל ובריאותם ירודה מאוד ולכן מוטלפת בספק. למי שאין עיין חדה מספיק לא יוכל להבחין האם יש לסחלב הוניל מחלה או מזיק כזה או אחר. גם ה"מומחים" במשתלות ספק ידעו להבחין או להבין האם הצמח בריא באמת. בחירת שתיל וניל בריא הוא חשוב ומכריע בגידול וניל מכיוון שצמח שכבר נושא מחלה או מזיק עלול שלא לגדול כלל ובטח שלא להוציא מקלות וניל.
3. ידע מתאים אודות תנאי הגידול.
ללא ידע מקדים ומפורט על שלבי הגידול ממקור אמין סביר להניח שתתקלו בקשיים ובעיות שונות לאורך הדרך.

טבלת חישוב דמי המשלוח

חישוב דמי המשולח בקופה יתבצע לפי הטבלה הבאה:

דמי המשלוח יתעדכנו אוטומטית בקופה, לפני ביצוע התשלום
בהתאם לסוג המשלוח שנבחר ולסכום ההזמנה.

סכום הזמנה בשקליםאיסוף עצמישליח עד הבית 
עד 7 ימי עסקים (למרכז 3)
0-299חינם35
300+חינםחינם
החשבון שלי
בקרוב!
חנות וניל